Primul pas făcut în trasportul public de călători în județul Constanța a fost punerea în circulație a tramcarului în anul 1905-1906 pe ruta Constanța-Techirghiol, acesta putând transporta între 8 și 14 persoane.
Odată cu înființarea stațiunii Mamaia în 1906, a fost dată în exploatare linia de cale ferată cu utilizare sezonieră, care făcea legătura între Constanța și Mamaia, realizând un transport mixt, ziua transport de persoane și noaptea pentru trasport de marfă.
Mai târziu sub conducerea Ing. Radu Stoika, Societatea de Transport Constanța, în data de 30 Mai 1920, inaugurează prima linie de autobuze pe ruta Constanța-Techirghiol.
În anul 1925 orașul Constanța este declarat municipiu și avea o populație de 59164 locuitori, cuprinzând comuna Anadalchioi, cartierele Viile Noi, Palazu Mare și Brătianu.
În 1935, Societatea de Transport Persoane denumită “Săgeata”, cu sediul în București, câștigă concesiunea exclusivă a transportului în comun de persoane din municipiul Constanța. În noiembrie 1943 sunt aduse de la Odessa vagoane de tramvai ce au circulat pe ruta Poșta Veche-Bd. Tomis- Bd. Mamaia-Spitalul Militar și retur, până în 1944 când au fost retrase și trimise înapoi în orașul Odessa.
În 1948, “Cooperativa Transportul Dobrogean” avea în dotare 33 autobuze care circulau pe 5 trasee și era subordonată Consiliului Popular. În anul 1950 activitatea de transport în comun persoane este integrată în Întreprinderea Comunală Constanța. Începând cu 1955 se înființează primul serviciu “Taxi” deservit de 10 autoturisme marca “Pobeda” tip M20.
În 1959 se dă în exploatare prima linie de troleibuze cu o lungime de 10,4 km, realizată cu troleibuze românești tip TV2E. Tot în același an se înființează unitatea de transport în comun de persoane denumită I.T.C. Constanța. La sfârșitul anului 1969, I.T.C. Constanța deține spre exploatare 239 autobuze, 109 troleibuze, 27 taximetre și 72 autovehicule de transport mărfa și speciale
În 1979 I.T.C. Constanța se transforma în Întreprinderea Județeană de Transport Local Constanța, preluând autovehiculele de la unitățile subordonate Consiliului Popular Județean Constanța, tot în același an este introdusă autotaxarea în mijloacele de transport în comun.
La 1 Ianuarie 1980 I.J.T.L. Constanța avea 5300 de angajați și 1784 de autovehicule din care 811 deserveau transportului în comun, 640 autobuze, 123 troleibuze, 48 taximetre și 973 autovehicule de transport marfă. În 1984 se inaugurează prima linie de tramvai pe traseul Gară - Sat Vacanță, cu o lungime de 11,8 km cale simplă, deservită de 10 tramvaie dublu articulate tip V3A-C.
1984 - 1986 se dau în exploatare alte două linii de tramvaie însumând 27,5 km cale simplă, precum și depoul de tramvaie cu halele de reparații și întreținere. În 1990, I.J.T.L. Constanța se transformă în Regie Autonomă, iar activitatea de transport persoane cu taximetrul și cea a autoutilitarelor de transport marfă se desprind formând un agent separat.
O nouă linie de transport persoane cu tramvaiul este dată în folosință la 21 octombrie 1996 cu o lungime de 4,8 km care simplă (linia 104).
În perioada 2001-2004 sunt achiziționate cu sprijinul Consiliului Local al Municipiului Constanța 130 autobuze tip MAZ 103, demarându-se astfel proiectul de modernizare a parcului de autovehicule.
În prezent, serviciul de transport public persoane se desfășoară pe 22 trasee cu o lungime totală de 268.6 km, cu opriri în 549 de staii.
În anul 2007, cu ajutorul Consiliului Local al Municipiului Constanta, sunt achiziționate din Spania 10 autobuze etajate marca AYATS, cu motor Volvo. Acestea fiind utilizate programul Constanta City Tour, program estival dedicat turiștilor și nu numai atingând de a lungul traseului majoritatea obiectivelor istorice și arhitecturale ale orașului Constanța.
Pe data de 28 aprilie 2007 este inaugurat traseul Constanța City Tour, care leagă gara de capătul stațiunii Mamaia, trecând prin centrul istoric al orașului, pe acest traseu fiind date in exploatare noile autobuze etajate. Ulterior, pe parcursul sezonului estival, RATC lansează alte doua trasee care au drept scop atragerea turiștilor pe litoralul românesc: Mamaia Estival și Litoral Estival, acesta din urmă parcurgand litoralul până la Mangalia și retur.